Dodano: 15 luty 2017, 08:48

Strategia

W dzisiejszym skomplikowanym świecie planowanie nie jest zaletą lecz koniecznością. Staje się ono koniecznością zwłaszcza w organizacjach, w których gromadzą się tysiące ludzi. Niemcy w Polsce taką strukturę posiadają, nawet jeśli na co dzień jej czasem nie dostrzegamy. Na Górnym Śląsku czasem widać nasze DFK w bliskiej każdemu okolicy, ale już na Pomorzu, Dolnym Śląsku czy Warmii z Mazurami często są one mniej widoczne. Dlatego dobrze jest przypomnieć, że takich siedzib naszej organizacji jest około 500 w Polsce. Grupuje się w nich kilkadziesiąt tysięcy ludzi, a kolejni korzystają z działalności kulturalnej czy oświatowej organizacji Mniejszości Niemieckiej pozostając z nią luźno związani. Tak szeroka obecność wymaga planowania. Dlatego w 2010 roku po raz pierwszy opracowano i przyjęto do realizacji Strategię Rozwoju Mniejszości Niemieckiej na pięć kolejnych lat. Ta podlegała w zeszłym roku podsumowaniu. I chociaż ze zdziwieniem na kolejnych spotkaniach okazywało się, że wielu szeregowych członków naszych organizacji nawet nie słyszało o istnieniu takiej strategii, to jednak dzięki planowanym działaniom udało się sporo z jej celów osiągnąć. To, co podkreślano na pierwszy rzut oka to fakt, że środek ciężkości aktywności przesunął się bardzo wyraźnie w kierunku działań służących wzmacnianiu tożsamości skierowanych do młodych. To przede wszystkim wielki wysiłek wokół zadań oświatowych realizowanych wraz ze szkołami, ale to także okres powstania kilku szkół stowarzyszeniowych, które jak rodzynki w cieście promieniują na zewnątrz. W setkach projektów na czoło wysunęła się tożsamość językowa np. Samstagskursy a ostatnio także Deutsche Fußballschulen. Wiemy, że jest ona podstawą do budowania tożsamości narodowej. Dlatego uznano, że nie trzeba celów tej strategii na następne lata zmieniać, lecz uaktualnić. Ta praca zbliża się do końca. W niej ważnym elementem jest wzmocnienie wewnętrznych więzi, komunikacji i sprawności naszych kół. Wiemy, że potrzebujemy naszych siedzib i organizacji na tyle, na ile są one aktywne. Dlatego spora część nowej strategii skupi się na nowoczesnych formach podnoszenia efektywności organizacyjnej. Do realizacji tej wizji przyszłości niedługo zaprosimy wszystkich naszych członków.

Autor: Bernard Gaida

Dodaj komentarz