Opublikowano: 24 wrzesień 2012, 12:57

Język niemiecki w przedszkolu

Po pierwsze: wniosek 

Z nauki języka niemieckiego w przedszkolu mogą korzystać wszystkie dzieci, których rodzice złożą u dyrektora przedszkola odpowiedni wniosek (pobierz wniosek w formacie PDF). Wniosek powinien dotyczyć zorganizowania zajęć języka mniejszości narodowej, ponieważ tylko tak sformułowany wniosek obliguje dyrektora przedszkola do zorganizowania takich zajęć. 

Pamiętaj! Wniosek nie jest deklaracją przynależności do organizacji zrzeszających mniejszości niemiecką. Jest on jedynie wyrażeniem woli rodzica, który subiektywnie odczuwa przynależność do niemieckiej grupy narodowościowej i którego wolą jest, by dziecko miało możliwość nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości. Od rodzica nie wymaga się udokumentowania przynależności do organizacji mniejszości niemieckiej, pochodzenia ani obywatelstwa. Wniosek składany jest na zasadzie dobrowolności i jest dokumentem traktowanym poufnie, do którego wgląd powinien mieć jedynie dyrektor szkoły względnie państwowe organy kontrolne. 

Zobacz też: Wniosek 

Formy nauczania w przedszkolu 

W momencie, gdy wniosków takich jest w przedszkolu co najmniej siedem, dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zorganizowania zajęć w języku niemieckim. W jakiej formie odbędą się te zajęcia, zależy od woli rodziców (można ją wyrazić we wniosku) i od możliwości oraz oferty danego przedszkola. Ustawodawca przewidział tu trzy różne formy zajęć:

  • Zajęcia w języku niemieckim prowadzone w ilości 4 godzin zegarowych tygodniowo - Takie zajęcia powinny być częścią całkowitego wymiaru godzin, jakie dziecko spędza w przedszkolu. W praktyce oznacza to, że część materiału przewidzianego do realizacji w przedszkolu będzie realizowana właśnie w języku niemieckim.
  • Zajęcia w dwóch językach - polskim i niemieckim. - Dzieci w takich grupach mają całe swoje zajęcia z nauczycielem dwujęzycznym, który sam decyduje, które treści przekazuje w języku niemieckim i w których sytuacjach w ciągu dnia posługuje się językiem niemieckim. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest, gdy do danej grupy przydzielonych jest dwóch nauczycieli, z których jeden posługuje się cały czas językiem niemieckim, a drugi - cały czas językiem polskim. Taki podział ról i takie dawkowanie języka dzieci odbierają jako najbardziej naturalne. Podział ten daje  również najlepsze efekty nauki języka niemieckiego.
  • Zajęcia prowadzone w całości w języku niemieckim. - Do tego potrzebny jest nauczyciel, który w naturalny sposób używa wyłącznie języka niemieckiego jako swojego języka komunikacji z dziećmi. Również dzieci muszą być nastawione na to, że cały ich dzień w przedszkolu przebiega w języku niemieckim. Ustawodawca zaznacza jednak, że w takich grupach dyrektor przedszkola musi zapewnić także naukę języka polskiego w ilości 4 godzin tygodniowo.

Dlaczego warto posyłać dziecko do przedszkola, gdzie będzie mogło się uczyć języka niemieckiego?
Jakie zalety ma nauka w grupach, gdzie zajęcia prowadzone są dwujęzycznie? O tym możesz przeczytać tutaj:
bilingua

Zobacz też: Dla dyrektora 

Potrzebujesz pomocy? 

Jeśli masz pytania, skontaktuj się z naszym konsultantem ds. oświaty - tel. 774547878 wew. 113.

Kalendarz wydarzeń

Brak wydarzeń

Organizacje

Ostatnio komentowane